loading...
پایگاه خبری و آموزشی
مدیر بازدید : 79 شنبه 22 فروردین 1394 نظرات (0)

اگر ان پی تی بخواهد پایدار بماند، کشورهای هسته ای باید نسبت به امحاء زرادخانه هسته ای خود به نحو قابل راستی آزمایی اقدامات فوری و مستمری در پیش گیرند تا اعتماد درباره این معاهده احیاء شود.

ادامه صحبت های دهقانی در ادامه مطلب.........

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، غلامحسین دهقانی، سفیر و معاون نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد، با اعلام این خبر افزود: پایبند نبودن برخی کشورهای هسته ای به تعهدات خلع سلاح اتمی، معاهده ان پی تی را با بحران اعتماد روبرو کرده است.


دهقانی که در اجلاس کمیسیون خلع سلاح این سازمان سخنرانی می کرد، گفت: هیچ پیشرفتی در اجرای تعهدات خلع سلاح هسته ای که طبق ماده 6 معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای توافق شده است ، وجود ندارد، زیرا کشورهای هسته ای در انجام تعهدات خود خلف وعده کرده و این وضعیت ان پی تی را با بحران اعتماد مواجه ساخته است.

 

وی افزود: اگر ان پی تی بخواهد پایدار بماند، کشورهای هسته ای باید نسبت به امحاء زرادخانه هسته ای خود به نحو قابل راستی آزمایی اقدامات فوری و مستمری اتخاذکنند تا اعتماد نسبت به این معاهده احیاء شود. 


دهقانی با یادآوری برنامه نوسازی تسلیحات هسته ای در کشورهای هسته ای افزود : کشورهای هسته ای به جای برنامه ریزی برای اجرای تعهدات خلع سلاح هسته ای ،بودجه های هنگفت به منظور نوسازی زرادخانه هسته ای خود اختصاص داده اند که نشانگر عزم این کشورها برای تضمین تملک دائمی بر این گونه تسلیحات است. 


وی گفت: کشورهای هسته ای دائم بر آن اصرار می ورزند که برای تحقق خلع سلاح هسته ای باید یک رویکرد گام به گام و تدریجی اتخاذ کرد ودر عین حال از ارائه هر گونه زمانبندی مشخص برای امحاء تسلیحات هسته ای خود امتناع می ورزند  بنابر این - رویکرد کشورهای هسته ای نتیجه ای به بار نیاورده و شکست خورده است و شاهدیم که همچنان ده ها هزارسلاح هسته ای وجود دارد.


سفیر جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد تاکید کرد: همان شیوه ای که جامعه بین المللی درباره منع و امحاء سلاح های شیمیایی و میکروبی در پیش گرفت باید برای منع و امحاء کامل سلاح های هسته ای به کار بندد.


دهقانی گفت: باید مذاکرات چندجانبه با مشارکت همه کشورهای هسته ای و غیرهسته ای در مورد انعقاد یک کنوانسیون جامع، الزام آور و قابل راستی آزمایی درباره امحاء کامل سلاح های هسته ای آغاز و در چنین کنوانسیونی باید زمان بندی مشخصی برای امحاء کامل سلاح های هسته ای تعیین شود.


وی همچنین درباره تسلیحات هسته ای رژیم صهیونیستی و پیامدهای آن بر منطقه خاورمیانه گفت: ماهیت و سیاست های خطرناک و خشن این رژیم بر همگان آشکار است. تجاوز، اشغال، ارتکاب جنایات جنگی و نسل کشی جزو ویژگی های جدانشدنی رژیمی است که مسلح به سلاح هسته ای است.

 
سفیر ایران در سازمان ملل افزود: وجود سلاح هسته ای در دستان رژیم صهیونیستی، همه تلاش های بین المللی و منطقه ای را برای ایجاد منطقه عاری از سلاح هسته ای و دیگرسلاح های کشتار جمعی به شکست کشانده و برای امنیت و ثبات اعضای ان پی تی در منطقه خاورمیانه تهدید جدی است.


دهقانی  گفت: امتناع رژیم صهیونیستی در پیوستن به معاهده ان پی تی و رها ساختن سلاح های هسته ای نه فقط خطر گسترش سلاح های کشتار جمعی را در منطقه خاورمیانه افزایش داده، بلکه باعث نپیوستن برخی کشورهای دیگر به پیمان های بین المللی حاکم بر سلاح های کشتار جمعی شده است.

 

 وی افزود: چشم انداز ایجاد منطقه خاورمیانه عاری از سلاح هسته ای زمانی می تواند تقویت شود که برخی کشورهای هسته ای سیاست معافیت رژیم صهیونیستی  را از ان   پی   تی کنار نگذارند. ایجاد یک منطقه عاری از سلاح های هسته ای و دیگرسلاح های کشتار جمعی همواره یک هدف و اولویت مهم برای جمهوری اسلامی ایران است.


پیمان نامه منع گسترش سلاح های هسته ای (ان  پی  تی) 40 سال پیش بر مبنای توافق میان کشورهای هسته ای و غیر هسته ای بنیان گذارده شده که طبق آن کشورهای غیر هسته ای دنبال سلاح هسته ای نروند و کشورهای هسته ای نیز سلاح های هسته ای خود را امحاء کنند در این راستا، کشورهای غیر هسته ای سهم خود را اجرا کرده اند.

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    جایگاه ایران درلیگ جهانی 2015 ؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 4128
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 59
  • آی پی دیروز : 116
  • بازدید امروز : 90
  • باردید دیروز : 155
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 4
  • بازدید هفته : 90
  • بازدید ماه : 536
  • بازدید سال : 20,503
  • بازدید کلی : 683,442