loading...
پایگاه خبری و آموزشی
مدیر بازدید : 63 چهارشنبه 16 اردیبهشت 1394 نظرات (0)

ادامه این تحلیل در ادامه مطلب....

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، 22 سازمان امدادرسان که در یمن کار می کنند، هشدار دادند اگر مسیرهای هوایی، زمینی و دریایی برای فراهم کردن امکان ورود سوخت به این کشور باز نشود، ممکن است کمک آنها متوقف شود.


برابر بیانیه این سازمان ها جنگ یمن واردات به این کشور فقیر را مختل کرده است، جایی که تخمین زده می شود حدود 20 میلیون نفر، یا 80 درصد جمعیت، هم اکنون گرسنه هستند.


محمدرضا حاجیان، کارشناس مسائل خاورمیانه، در پاسخ به این پرسش که چرا عربستان با وجود دستیابی به اهدافش در تجاوز به یمن، همچنان بر ادامه تجاوزش اصرار دارد؟

آمریکائی ها کاری را که انجام داده اند عربستان را سپر بلای خود کرده


مشکل اساسی مربوطه به تعریف از این اهداف این است که بیشتر کارشناسان تاکید کرده اند که در این عملیات و حمله ای که عربستان طراحی و اجرا کرده است یک نوع سراسیمگی و نبود عقلانیت در کار بوده و ناشی از یک سری عصبانیت ها بوده است.

 

حاجیان افزود: به تعبیر دیگر باید گفت در دیگر مناطق کشورهای مختلف که در سیاست خارجی عربستان با آن رو به رو شده احساسات شکست خورده است و فکر می کردند که با توجه به ضعف ظاهری در یمن وجود دارد و توانمندی های مادی که در این کشور نیست می تواند یک پیروزی برای آنها داشته باشد که جبران این شکست ها و سیاست های غلطی که در مناطق مختلف دنبال می کردند، باشد.

 

وی افزود: این محاسبات کاملا بر مبنای واقعیت های میدانی نبوده و بر مبنای خطا شکل گرفته است. نتیجه آن هم در واقع خسارت هایی است که به مردم یمن وارد کرده است، اما این خسارت های وارد شده به مردم یمن را به معنای دستاورد برای عربستان سعودی به شمار نخواهد آورد.

 

مجری: در این میان دولت آمریکا نیز با عربستان سعودی در جنگ یمن همراهی می کند. آمریکا چرا با وجود ادعاهای بشردوستانه اش، در کشتار مردم یمن با عربستان همراهی می کند؟


منظور آمریکایی ها از منطق و حقوق بشر یک نوع ابزار است که در دهه های گذشته و چند سال اخیر آمریکائی ها از بحث های حقوق بشر و بشردوستانه برای دستیابی به اهدافی که دارند، استفاده کنند؛ اگر منافع آنها ایجاب کند، در مجامع بین المللی فریاد سر می دهند و مطرح می کنند؛ اما اگر بر عکس آن شود، سکوت می کنند.

محمدرضا حاجیان، کارشناس مسائل خاورمیانه در گفتگو با برنامه «پیشخوان خبر» شبکه خبر



در واقع می توان گفت که یمن و اقداماتی که عربستان در یمن می کند دو مسئله وجود دارد که آمریکائی ها به هر حال خواهان یک تناقض و پارادوکسی را که در یمن مواجه هستند و آن بحث گروه های نظیر انصارالله و گروه هایی که آمریکا از یک طرف با القاعده و از طرفی دیگر با انصارالله مشکل دارد و همزمان قادر نیست که با هر دوی اینها بجنگد.

 

آمریکائی ها کاری را که انجام داده اند عربستان را سپر بلای خود کرده اند؛ با این کار هم می توانند از یک طرف با انصارالله درگیر شود و هم اینکه از نظر اقتصادی یک سری اهداف را در برابر بحث های سیاسی عربستان پیش ببرند.

 

به هر شکل کشورهای ائتلاف سعودی می توانستند در قالب رفتارهای انسان دوستانه و اقدامات بشردوستانه جلوی یک سری فجایع را بگیرند؛ اما متاسفانه هر کدام بنا به عللی خودشان از این اقدام خودداری کردند؛ حال آنکه از روش های مختلف تلاش می کنند این آتش را شعله ورتر کنند. در واقع اگر به تاریخ این روابط در گذشته نگاهی کنید، این تجربه را داشته که همیشه و همواره مثل مناطقی از یمن که منافع اقتصادی فوری و آنی برای آنها صورت متصور نیست هیچ تلاشی برای خاموش شدن این آتش و جنگ تا به امروز نشان نداده اند. و به دنبال شعله ور کردن این هستند از جمله برخورد آمریکائیها و حتی برخی از کشورهای اروپایی .

* وزارت کشور عربستان دیروز از کشته شدن دست کم سه تن در حمله خمپاره ای و راکتی انصارالله یمن به شهری واقع در جنوب عربستان خبر داد. این حملات و ضربات چه پیامی برای آل سعود دارد؟


محاسبات اینها ممکن است که در آینده منابع اقتصادی و به ویژه بحث های مالی و بحث نفت بتوانند حمایت عربستان را برای خود جذب کنند و در آینده مسیر گذر انرژی را برای منطقه خاور میانه به سمت اروپاست و سهمی را برای خود متصور باشند و این محاسبات محاسبه درست نیست در واقع آینده این منطقه از مردم رقم میخورد به هرحال دولتهایی که در حال حاضر در این منطقه حاکم هستند با توجه به منابع مالی که در اختیار دارنند می توانند برای اعمال نظر خود و یک هدف بلندمدت به نتیجه مثبتی نخواهند رسید.

 

مجری: دیروز فرانسوا اولاند، رئیس جمهور فرانسه در جریان سفر خود به عربستان سعودی در اجلاس کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس شرکت کرد و بر حمایت کشورش از این کشورها در حمله به یمن تاکید کرد. فرانسه در منطقه به ویژه در یمن، چه اهدافی را دنبال می کند؟ و ادامه حضور و دخالت کشورهای خارجی مانند فرانسه در مسائل منطقه چه تاثیری بر روند تحولات و امنیت منطقه خواهد داشت؟
آمریکائی ها کاری را که انجام داده اند عربستان را سپر بلای خود کرده

فرانسوی ها در مناطق مختلف دارای اهداف و در واقع مقاصد مختلفی هستند؛ به عنوان مثال در شمال آفریقا یک سری از اهداف را پیگیری می کند؛ در منطقه خاورمیانه و سواحل دریای مدیترانه و فلسطین، سوریه، لبنان و در منطقه خلیج فارس اهدافی دیگری را. بیشترین انگیزه اهداف فرانسوی ها در بحث منطقه خلیج فارس مسائل اقتصادی و فروش تسلیحات هسته ای است، با این حال اهداف سیاسی فرانسوی ها به شکل سیستماتیک نیست و بعید است دارای اهداف مستقیم درازمدت سیاسی باشند.

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    جایگاه ایران درلیگ جهانی 2015 ؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 4128
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 3
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 67
  • آی پی دیروز : 116
  • بازدید امروز : 106
  • باردید دیروز : 155
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 4
  • بازدید هفته : 106
  • بازدید ماه : 552
  • بازدید سال : 20,519
  • بازدید کلی : 683,458